I mitt huvud snurrar och surrar det en hel del och nu tänker jag lätta på trycket och pysa ut i "cyberrymden". Här får ni ta del av stora och små ting, natur, hundar, hus, inredning, trädgård samt min familj och mina vänner.

Hoppas på nya spännande utmaningar!

Ann-Sofie Gothnell




fredag 22 april 2011

Stugsäsong = lässäsong

ÄNTLIGEN börjar stugsäsongen med allt det innebär men en sak är då säker att det kommer att läsas en hel del böcker framför brasan. Under vår och höst är det som bästa tiden att få läsa en bra bok i lampans sken medan eldens lågor kastar sina skuggor utmed väggarna och det är alldeles mörkt ute. Ett smattrande regn på taket höjer spänningen och stämningen.
Dessa två böcker är de senaste lästa och ett bra upplägg för lässäsongen. Båda griper tag i känslor och lämnar avtryck. Berättelsen om Edgar av David  Wroblewski är en otroligt välskriven roman om en pojke som föds stum och växer upp på en väldigt speciell kennel. Dramatiska och tragiska händelser rör till livet för Edgar i hans annars så trygga omgivning. Jag ömsom log av värme och grät av tragiken. En känsloladdad bok.
En annan känsloladdad bok är Alfahannen av Katarina Wennstam. Här uppstår andra sorts känslor såsom förfäran och ilska. Katarina Wennstams bok handlar om hur en ung tjej (och många fler) blir utnyttjad i skådis världen. Klassiskt drama där den äldre världsvane skådisen utnyttjar en mycket ung tjej som vill in i filmvärlden. Jag blev äcklad och har svårt att tycka synd om en karaktär som råkar illa ut. Det kändes mer som om det var tätt åt honom.
Rekommenderas att läsa båda två böckerna och de kommer förhoppningsvis att finnas med er ett långt tag.
Sist men inte minst så vill jag avsluta med en kul nyhet; JAG HAR VUNNIT EN BOK som utlottades i blogen; mednasanienbok.blogspot.com. En ovärderlig länk för bokslukare och bra recensioner.
God läsning!

3 kommentarer:

  1. Vilken bok vann du? Jag har snart läst ut Berättelsen om Edgar (tack för tipset!) Alfa hannen har jag läst, jättebra!

    SvaraRadera
  2. Henning Mankells Danslärarens återkomst. Kul att du nappade på "Edgar-boken". Just nu läser jag Blondie av Birgitt Andersson, en självbibliografi. En tuff bok men intressant.

    SvaraRadera
  3. Jag har Blondie i bokhyllan men har inte läst den än. Danslärarens återkomst var en ruskig men bra bok =)

    SvaraRadera